top of page

Mobiliteit

​​Parkeerzones patiënten

​

Er zijn twee parkeerzones (met toegangscontrole) voorzien aan het nieuwe NMSC. Een zone is er voor Taxi Hendrikx (drop offs & pick ups) en een ‘kiss & ride’ zone.


Een parking voor ambulante patiënten die autonoom met de wagen komen is eveneens voorzien.

​​

​

Logistiek verkeer

​

Er is beperkt logistiek verkeer tot de ‘logistieke zone’ op niveau -1 van het AZ Sint-Maarten.

​

​

Fietsverkeer

​

Omdat we het fietsverkeer door de tuinzone leiden trachten we kruisingen met het gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de hoofdingang van het AZ Sint-Maarten te vermijden.

​

​

Voetgangers

​

Tussen het woonzorgcentrum en AZ Sint-Maarten liggen er nu geen voetpaden, maar die komen er samen met het nieuwe NMSC gebouw in de toekomst wel!
 

Bezoekers die gebruik maken van de parking AZ Sint-Maarten kunnen op een veilige en propere manier het NMSC-gebouw bereiken.
 

​

Mobiliteit en participatie

​

Ook wat het onderwerp mobiliteit betreft is samenwerken een sleutelwoord. Zowel personen met MS, onze patiënten (via o.a. de patiëntenparticipatieraad) en onze medewerkers worden gehoord bij dit item.
 

Zo werd rekening gehouden met parkeerplaatsen op korte afstand tot de ingang voor ambulante patiënten.
 

Aan de zijde waar de Taxi Hendriks busjes stoppen is er een galerij waardoor de MS-patiënten het traject van het busje tot de hoofdingang overdekt kunnen afleggen.
 

Voor de parkeerplaatsen van zelfstandige, ambulante patiënten, aan de voorkant van het gebouw, werden afmetingen getest met een groep meewerkende en meedenkende MS-patiënten en de ergotherapeuten.

​

​

MOBER

 

MOBER = MOBiliteitsEffectenRapport
 

Een MOBER werd opgemaakt door het gerenomeerde studiebureau Vectris. Hierbij werd de huidige verkeerssituatie bekeken a.d.h.v. 

  • tellingen kruispunten

  • wachtrijmeting

  • slangtelling

 

Ook een analyse van de capaciteit van het AZ Sint-Maarten parkeergebouw werd gemaakt.
 

Een bevraging met betrekking tot de woon-werkverkeerverplaatsingen van het NMSC personeel werd gedaan bij de nieuwe, Mechelse situatie.
 

Alle beschikbare gegevens rond vervoer patiënten NMSC werden eveneens tegen het licht gehouden.
 

Werd ook meegenomen in de studie: de cijfers voor de potentiële groei van het AZ Sint-Maarten.

​

Besluit:

​

+ De activiteiten van het Nationaal MS Centrum op de zorgsite in Mechelen kunnen opgevangen worden:


-    voldoende capaciteit van het bestaande parkeergebouw (voor bezoekers én NMSC-personeel)
-    verkeersafwikkeling Liersesteenweg


+ Punten bij potentiële groei AZ Sint-Maarten:


-    Monitoring capaciteit parkeergebouw
-    Verduurzamen van woon-werkverkeer
                    o    Bedrijfvervoerplan NMSC en AZSM
-    Oplossing parkeerdruk binnen de zorgsite

​

bottom of page